tisdag 29 december 2009

Ett av livets största beslut - att gifta sig!

Om några dagar ska min styvsyster gifta sig och det ska bli fantastiskt roligt att få gå på stor fest i Uppsala. Stort för oss andra och självfallet ännu större för dem – mycket större för dem.

När jag föreläser om beslutsfattande i olika sammanhang så brukar jag fråga auditoriet vilka de största besluten är som de tar i livet. Alltid, alltid kommer valet av partner upp. Det är tvivelsutan ett av de största besluten i människors liv.

Själv brukar jag få frågan om hur man tar de allra bästa besluten, rent allmänt. Jag brukar säga att vi kanske ska ha en mer modest approach och sikta på att undvika att ta de allra sämsta besluten, då har vi nämligen kommit väldigt långt.

För min egen del är förvisso ett de bästa tagna besluten beslutet att skilja mig från min första fru - ett beslut som jag tror hon är minst lika nöjd med (ett s.k. konsensusbeslut).

Det är ju detta som gör beslutsfattandet så speciellt, nämligen det faktum att vi kan ta bra beslut som sen visar sig bli dåliga i någon mening. Vi tar en mängd beslut som verkar förnuftiga men som senare ifrågasätts av alla inblandade. Detta gäller såväl i den privata sfären som i affärsvärlden, ja överallt där människor är verksamma.

Vi lever i en dynamisk värld och människor är föränderliga varelser – dess bättre. Det vore således märkligt om förutsättningarna, kriterierna och omständigheterna skulle segmenteras så snart ett beslut var taget.

Framtiden blir sällan vad den har varit och detta faktum bör vi ha med oss i större utsträckning.

Vi bör bli något mjukare inför ödet, vi bör helt enkelt bli ödmjukare. Vi bör lyssna på våra hjärtan och leva i nuet då vi i regel vet väldigt lite om framtiden. Våga, satsa och ta beslut. Det sämsta av alla besluten är att låta bli att styra över sitt eget liv så långt det är möjligt, att låta bli att ta beslut.

Det ska bli ett härligt nöje att få gå på bröllop då två härliga, kloka och varma människor håller i sitt livsroder så långt det är möjligt. Förutsättningarna kan inte bli bättre. Detta ser vi fram emot!

4 kommentarer:

  1. Instämmer ;-) och hälsa Mimmi massor!!
    /exfrun

    SvaraRadera
  2. Många kloka ord...lite svårt att ta alla beslut och leva efter dessa bara...
    /Gunde

    SvaraRadera
  3. Hej!

    Jag har varit inne på din blogg - inte visste jag att du var en beslutsdoktor! Du skriver tänkvärt och läsvärt. Jag ska se om jag också kan nyttja min tid mer fokuserat och verkningsfullt.

    Jag läste igenkännande dina funderingar om komplexa beslut - jag har under hösten haft en komplex beslutsresa gällande ny bostad då barnen sen länge lämnat livet i villan. Lägenhet var bestämt men var? Beslutsfältet var ganska öppet. Innerstan, Sigtuna eller Vaxholm? Kanske Trosa eller Nynäshamn? Varför inte någonstans där det är varmare?

    Det fanns massor av alternativ och beslutsångesten växte!

    Vi satte upp beslutskriterier - många, praktiska, kloka och genomtänkta. Men efter månader av sökande och huvudbry tog magen och känslorna över och vi landade i en vindsvåning mitt stan, en våning utan en enda rak vägg.

    Nästan alla klokheter och praktiska överväganden var som bortblåsta!? "- Så kan det gå" som Kurt Vonnegut sa!

    Har du läst Michael Endes bok "Momo eller kampen om tiden"?

    MVH, J. Conrad

    SvaraRadera
  4. Jag är inte helt säker att jag håller med. Att gifta sig kanske är ett väldigt stort beslut, men jag upplever att alltför få tar ett medvetet val när de hamnar med den livspartnern som de har.

    De har inte kritiskt analyserat och vägt för och nackdelar, hur kan man annars förklarar att 30 åringar låter bli att skydda sig, välutbildade sådana, och blir gravida efter man känt varann i 3-4 månader.

    Jo, för det känns "rätt". Att gifta sig då man redan sementerat sitt förhållande med husköp och lån på bil samt ett barn är inte för mig ett beslut. Det är en konsekvens.

    Jag efterlyser att fler i sin relation gör ett aktivt och medvetet beslut. Tex om din partner gör det klassiska, tappar sockar, strumpor överallt. Om man väljer sin partner mer aktivt så kommer det aldrig vara ett issue mer!

    Man väljer ju när man köper en begagnad bil att köpa en med lite skavanker. Varför inte samma inställning till sin partner.

    Vi vet att våra partner har massor av fördelar men ofta många olater eller dåliga sidor. De negativa sidorna brukar ständigt vara en källa till bråk, diskussioner och dylikt.

    Om du köpt en rostig bil så tänker du väl inte på rosten varje gång du sätter dig i bilen? Nää, för du har ju varit medveten om dessa brister och ändå valde du att köpa den?

    Så inte för att det i sin tur gör och har något med att en vigsel är en fantastisk tillställning och glatt event. Jag hoppas det var kanoners.

    Kramar Anna

    SvaraRadera