måndag 25 januari 2010

När blogga?

Nedan följer (faktiskt på begäran!) sista delen i trilogin om Varför, Hur och När blogga?

Jag har ju inte exakt hur mycket tid över som helst precis, vilket är ett understatement. ”När ska du hinna med det där?”, var det någon som undrade. Denna någon skulle kunna varit jag själv, för frågan är mycket rimlig och dessutom ställd till rätt person. När som sagt?

Jag har svurit en privat liten ed på att mestadels sköta bloggandet under förflyttning, under stunder då jag annars ändå inte får något vettigt gjort. Nu får jag det, eftersom jag för dagen tycker att bloggandet är vettigt i någon bemärkelse. Bieffekterna har inte låtit vänta på sig och jag har upptäckt nya smarta möjligheter att utnyttja tiden ännu bättre. Alltså inte spara tid utan att stället använda tid. För stundom, under t.ex. resor till och från jobbet, när jag inte har vare sig block eller penna tillgänglig så använder jag min iPhone som inspelningsmanick. Hur smart som helst - alltjämt enligt mig själv då.

Jag har märkt hur folk i morgonrusningen på Gullmarsplan tittar lite märkligt på mig när jag ”walkie-talkar” min iPhone och röstminnesantecknar tankar om potentiella blogginlägg, såsom när jag var ung och okysst äventyrare i djupaste djungeln i Sydamerika för sisådär 25 år sedan, t.ex. ”TÅG mot Hässelby kommer om 2-min…” – just ja, nu var jag ju här där jag nu är. Tankarna får mig hursomhelst att färdas både framåt och bakåt i tiden, nästa som att resa lite extra varje dag. Just detta tror jag är en av bloggandets fördelar, nämligen att få tillfälle till eller bli tvingad att ta lösryckta tankar ett steg längre.

Alexander Bard sa nyligen ngt i stil med att skriva en bok går i regel fort, och det är helt ok, men att researchen ska ta ordentligt med tid. Svaret på frågan När blogga? är att mycket av jobbet redan är gjort under de gångna 44 åren. Det enda som fattas är att lägga några hundra ord i rimlig ordning - under förflytning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar