onsdag 24 februari 2010

Hur prioriterar jag människa?



Vad lägger vi vår tid på? Lägger vi tiden på det vi vill, på det som är viktigt eller på något som vi vare sig vill eller tycker är viktigt?

Familjen, absolut, den kommer i första rummet. Familjen är inte konkurrensutsatt, i alla fall inte i teorin. Men hur är det i praktiken? Jobbet säger någon, självklart säger jag. Jobbet tar tid och det är inget konstigt, man måste ju ha pengarna – i mitt fall mycket annat också. Så långt allt gott. Mellan familjen på plats nr 1 och jobbet på plats nr 3 kommer på plats nr 2 (rätt gissat där!) vänner och intressen, i min värld ska väl tilläggas. Finns det då någon tidsmässigt korrelation sett till deras inbördes ranking? Inte särkilt mycket, kanske ingen alls. Tyvärr.

Gamla vänner går inte att få nya, alldeles oavsett hur man gör. Jag var till Åre med en av mina två allra bästa vänner förra helgen, vilket är old news för er eftersom ni läst mitt förra inlägg. Vi pratade, vi skrattade, vi lagade mat, vi diskuterade allt mellan himmel&jord – och då menar jag ALLT. Vi tittade på OS, vi umgicks och dessutom åkte vi skidor. Vi bastade och sov mycket. Vi hade simply en underbar helg. Den första tillsammans på typ 10 år eller så.

Då jag med stor behållning lägger ner 1680 timmar per år, lite mellan tummen och pekfingret, på mitt jobb så måste jag ta mig en funderare på varför en av mina bästa vänner och jag endast fått ihop ca 52 sammanhängande timmar på alla dessa år?!?

Dags att reflektera över mina prioriteringar, en liten tid. Dags att prioritera om. Hur gör du?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar