måndag 8 februari 2010

Liv, lust och beslutsfattande


För något år sedan satt jag och klurade på vad jag ville jobba med, när jag blev stor. Jag kom på att jag ville jobba med människor, kunskap och nytta, samt utveckla och utvecklas. Ungefär, eller ganska exakt, så.

Jag har prickat in 4.5 av 5 möjliga, och inser att jag är väldigt privilegierad. Ändå är det nyttoaspekten som ligger där och spökar ibland, den vill mer på något sätt.

Idag handlar det för min del främst om att skapa affärsnytta, åt min arbetsgivare och åt våra kunder. Jag trivs med det också, så det föreligger ingen kontradiktion. Men jag vill mer på denna punkt, denna nyttopunkt. Helst av allt vill jag göra gott på något sätt, vara snäll, hjälpa till om ni så vill. Det kan man ju göra hela tiden, mitt i vardagen, genom att vara en god medborgare sa någon. Absolut, men jag vill lite annorlunda – också.

Vad jag ska göra till att börja med är att auktionera ut ett föredrag som ska handla om Liv, lust och beslutsfattande. Så får det bli, till att börja med. Pengarna kommer att gå raka spåret till neonatalavdelningen (avd. 45), en avdelning där för tidigt födda barn vårdas, på ett sjukhus i en liten stad i norr. Där kommer pengarna att göra mycket gott, t.ex. i det s.k. kängururummet som fyller en viktig funktion för de små barnens utveckling och närheten till sina föräldrar.

Vad sägs om att bjuda de anställda på en riktigt tänkvärd dragning - kanske redan till sommaren eller istället för att ge bort ett kit sushitallrikar eller en vinöppnare nästa jul?

ps. se i vänsterkolumnen för uppgifter om budgivning, etc. ds.

5 kommentarer:

  1. För en som har varit med om att föda två små för tidigt födda tvillingar så gör du något hedervärt...verkligen!

    Vore skitkul att göra någonting liknande

    SvaraRadera
  2. Otroligt fint och stort att göra så!

    SvaraRadera
  3. Ähh, ...jag hittar inte budgivningen! Jag bettar 2001 kronor. Med en blinkning till intelligensens och sammanhangens ankomst till jorden enligt Arthur C Clarke.

    Väl mött // Hugo Barklund

    SvaraRadera
  4. Härligt, vilken bra grej. Gillar det skarpt.
    -pr

    SvaraRadera