torsdag 11 februari 2010

Rik på vad?

Det är viktigare med en rik pappa än utbildning när det gäller att samla pengar på hög, stod det att läsa på DN-debatt tidigare i veckan. Det har visst med skatter och grejer att göra. Känner mig lättad. Kampen är över.

Nu slipper jag att jaga pengarna som aldrig, allt enligt artikelförfattarna, kommer att låta sig läggas på hög. Jag tror dem. Jag har egentligen inte haft några alternativ så utbildningen var ju mitt försök, vad tokigt.

Min pappa var milt uttryckt inte särskilt rik, inte heller blev han särskilt långlivad (1944-1977) – på det stora hela en olycklig kombination om man tänkt samla pengar på hög. Dessutom var han lågutbildad, men det har ju inte med saken att göra, se artikeln. Däremot var han en bra pappa och det har i mitt fall visat sig vara långt mycket viktigare. Jag vet självfallet inte om jag skulle blivit en bättre medborgare om han både varit en bra pappa och dessutom rik, men den funderingen är mer av akademisk karaktär.

Bl.a. Carl-Henric Svanberg lär ha sagt att ”Culture beats strategy”, och jag tror att när det gäller livet i stort så slår en trygg uppväxt pengar på hög.

Jag fick följande rader av en klok kvinna häromdagen (tack Frida J!) ”Start the morning by counting all the things you have that money can’t buy. Then decide whether you are rich or not”. Även om klyschan att ”allt det viktiga i livet är gratis” börjar bli en smula sliten så är den alltjämt sann, kanske sannare än någonsin. För vare sig en rik pappa eller bra utbildning kan hjälpa oss med dessa bitar.

http://www.dn.se/opinion/debatt/rik-pappa-ar-viktigare-an-talang-och-utbildning-1.1040979

2 kommentarer:

  1. I fredags tog jag med ungarna och mamma på Östgötateatern och ringande i öronen hade jag det som jag läst på din blogg om vår plikt som föräldrar ge våra barn variation i kulturupplevelser. Det härligaste var nog att sonen, snart 15, ville följa med trots att alternativet var kompisar och DVD-film!
    Men variation är bra så jag tar ikväll hela familjen på "Farsan" av Josef Fares, övertygad om att filmer som dessa gör mer för främlingsfientligheten än all lagstiftning. Keep up the good work! Helena

    SvaraRadera
  2. Helena! Lästa just dessa rader från dig - och de glädjer mig mycket! TaaaCK!

    SvaraRadera