lördag 27 februari 2010

Tacksamhet

Har just ätit frukost med mina kära, en underbar lördagsmorgon utan stress. Känner mig väldigt tacksam.

Skrev i mitt förra inlägg under temat” Hur prioriterar jag egentligen människa”. Reaktionerna lät inte vänta på sig. ”Du har ju redan skrivit om det där med tid…” Jo, förvisso, men i en liten annan dager då, under ett annat tema. Tror vi ska vara lite ödmjuka inför det faktum att funderingar kring tid inte är något som jag, eller någon annan, ”river av” på ett eller ett par blogginlägg. Mer på detta tema lär komma;-)

”Life must be lived forward, but can only be understood backwards” har min favvo existentialist S. Kirkegaard sagt, och jag återkommer ofta till det citatet i mina tankar kring livet. No regrets, mitt förflutna har gjort mig till den jag är, mitt förflutna har gett mig möjligheterna att uppskatta live på ett sätt som jag inte kunnat drömma om för 6-7 år sedan.

Lagt kort ligger, det som varit är historia och bör förvaltas på bästa sätt. Vi kan välja att vända motgångar till framgångar, vi kan välja att göra det bättre nu än förr. Framtiden blir sällan vad den varit och historien kan vi göra litet åt. Jag behöver inte förstå allt i det förflutna eller allt om sen. Bara vara här och nu – där livet pågår som mest!

Är tacksam för nuet, denna lördagsmorgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar