onsdag 17 mars 2010

Efterrätt på tjejmiddag

Jag får ibland frågan om det är någon skillnad på manligt och kvinnligt beslutsfattande. Är det någon skillnad på män och kvinnor brukar jag då undra. Äh, jo men ”det är det väl…” brukar jag få som svar. Ja, det är väl det.

Vi pratar ibland om detta hemma, min fru är i slutfasen av sitt avhandlingsskrivande. Hon är också beslutsanalytiker. Utbildningsmässigt är vi väldigt lika, men i praktiken då?

Hon ska ha tjejmiddag i kväll och jag skulle kompletteringshandla inför detta, bl.a. Daimkulor. Hon skulle göra glass till efterrätt, innehållandes krossad Daim. Det fanns inga kulor att köpa så jag föreslog konventionella Daim, men ne ”det är för lite choklad på dem”.

Vi landade i en lösning med vanlig ljus choklad som ackompanjeras med Mashmallows (bitar), som sen blandas i den hemmagjorda glassen. Det visade sig senare på kvällen att glassen på ingalunda sätt var själva huvudnumret i efterrätten, utan endast ”topping” till den hemmagjorda kolapajen. Aha.

Låter lite overkill i mina öron. Även fast det empiriska underlaget är en smula snävt i detta case så misstänker jag att viss skillnad är det. Själv hade jag gladeligen köpt färdig Daimglass och använt resten av kvällen till annat.

Undrar just om det är typiskt manligt eller om jag bara är lat – kanske både och?

Allt gott!

3 kommentarer:

  1. kanske är jag typiskt okvinnlig, men jag hade nog valt den färdiga dajmglassen!

    SvaraRadera
  2. Gourmet vs. gourmand - alla är vi olika när det gäller att äta gott, män som kvinnor :-)

    SvaraRadera
  3. Vet ju att detta blogginlägg är lite tillspetsat för att öka underhållningsfaktorn, men i egenskap av beslutsanalytiker och ovan nämnd fru så känner jag mig ändå manad att kommentera det hela :-)

    Som beslutsanalytiker så känner jag mig aningen skeptisk till detta exempel på manligt vs. kvinnligt beslutsfattande! I mer raffinierade analyssituationer så använder man sig ju ofta av ett antal kriterier som beaktas vid själva analysen och i detta enkla fall så tror jag att vi helt enkelt har olika kriterier för en lyckad kill-/tjejmiddag. I mitt (kvinnliga? nä, snarare personliga!) fall så är det viktigt att äta och dricka gott samt ha trevligt. Om vi beställt hämtpizza och ätit GB glass så hade vi säkerligen haft lika trevligt, men smakupplevelsen för oss som alla gillar god mat hade nog inte varit densamma... Såhär dagen efter kan jag väl också tillägga att alla närvarande (inkl. en man jag känner som åt av resterna) hade en fantastisk kulinarisk upplevelse igår kväll :-)

    Sen är jag också generellt skeptiskt till indelningen manligt och kvinnligt då kategorisering och indelning visst är ett sätt för oss människor (och kan vara rent av nödvändigt för vår överlevnad i vissa fall) att bearbeta ett överflöd av information, men när det gäller just kvinnligt/manligt kan slå så fel. Vi kvinnor har ju av tradition tilldelats ett antal egenskaper och ni män ett antal, men i dagens moderna samhälle kan det ofta kännas aningens...eller mycket förenklat. Tror däremot på olika typer av beslutsfattare och detta har ofta inte med kön att göra utan snarare personlighet.

    Hmm, om någon kommit ända hit så måste jag i egenskap av fru tillägga att du är en fantastisk personal shopper och att vi utan dig skulle ha ett avsevärt tommare kylskåp ;-)

    PUSS från frun!

    SvaraRadera