lördag 27 mars 2010

Vad är det för fel på oss män?

Kvinnor ligger ju på förekommen anledning något ljusår före männen i processen, de förstår att inom snart blir det en bebis (till). De börjar boa in sig, jag tror det är så det heter – det som de gör.

Så var det dags för en sista session hos Andrea på Prima Donna Profylax. Nu är vi redo, typ.

Kanske vi ska ta bort dessa garderober, sätta in några nya där istället och flytta på den väggen en halvmeter åt höger? Sen gör vi om det där rummet och så kan barnen…, osv”, hör jag min fru prata och planera.

När jag boar in mig så tänker jag på jobbet, på pengar och en massa andra saker som inte är lika viktiga. air, hör du det – INTE lika viktiga. Det inte lika viktiga blir på något sätt ännu viktigare. Logiken lyser med sin frånvaro. Helt. Har inte rotat i det hela särskilt mycket, har förstått att fler män reagerar likadant, lika konstigt. Vi ska ta hand om, vi ska försörja och vi ska…, ja vad är det vi ska?

”Ne, vi har inte råd med att ha mig hemma du vet. Frun tjänar så mycket mindre, tyvärr", hörde jag mig själv säga hos Andrea och samma sak kom över mina läppar när jag pratade med min kloka vän i norr. Trots deras väldigt olika ingångsvinklar på det hela så var de, var och en på sitt håll, väldigt överens om att det faktiskt handlar om prioriteringar.

I know, det är ju det jag brukar prata om så klokt – när det gäller andra. Tack för att ni finns och för att min fru inte är lika ”rationell” som jag vad gäller ekonomin. Ska bli kul att vara föräldraledig denna gång också, den femte i ordningen!

3 kommentarer:

  1. Ari, män boar på sitt sätt. Då kvinnan är hemma med dessa små varelser så är mannens uppgift att skydda familjen från utomstående hot. I dagens värld pratar vi då att du ska se till att det finns pengar hemma och andra saker som underlättar livet på hemmaplan så att de skall kunna frodas på bästa möjliga sätt... så tro inte att de är så fantastiskt långt före, det tycker iaf inte jag!

    SvaraRadera
  2. Frederik! Tack för dina funderingar, visst är det som du skriver - vi "focar" onekligen på olika saker. För min egen del vore det fint med en balans, en balans mellan skyddsuppgiften och att vara med barnen! Kanske är vi på samma level trots allt, fast på olika plan?!

    Glada//air

    SvaraRadera
  3. Mona tänker såsom de flesta av oss tjejer gör 365 dagar per år, inte bara för att hon är gravid eller boa in sig, vi bara älskar att, piffa och ha allt klappat o klart, men det blir ju hela tiden nya projekt och inget blir riktigt klart, det dyker upp nytt hela tiden. Fixa väggen och garderoben du...tjäna pengar och skydda familjen...Du är ju duktig på det mesta och hinner med både jobb och barn + hemmet. Du är ju van att ha många bollar i luften.Ha det gott och hls familjen, kram från Annelie i Norr

    SvaraRadera