onsdag 28 april 2010

mI Mac

I början av veckan skrev jag inlägget nedan i min blogg på IDG.se. Det visade sig snabbt bli ett av mina mest lästa där, kanske också ni kan finner den intressant!?

Att använda datorbaserade (besluts-) hjälpmedel är enligt många alldeles för svårt. Varför? Och vilka är det som tycker att det är svårast?

Jag tror att nästa generation kommer att ha närmare tillhands att använda datorer till allt möjligt och omöjligt. Jag märkte t.ex. när jag nyligen föreläste på Stockholms universitet att studenterna satt on-line och Googlade på det jag pratade om. Snabbheten, enkelheten och den intuitiva förståelsen för vilka medel som står till buds är viktiga delar för att datoranvändandet ska bli ett naturligt (naturligare) verktyg i vår vardag.

Percy Barnevik lär under sin tid på ABB ha sagt att 50% av våra chefer är före BC – och då menade han inte before Christ, utan before computer – och det kommer att ta oss 50 år att bli av med dem.

För en tid sedan hittade jag ett A4-blad hemma hos oss, se bild ovan på mI Macen. Det visade sig att det var 7-åringen (Mi) som ritat en dator, med tangentbord och skärm. Sen drillade hon sin 3-åriga lillasyster i att skriva på ”tangentbordet”. Resultatet lät inte vänta på sig. För några dagar sedan visade 3-åringen stolt att hon skrev såväl ”mama” som ”papa”, på en av de riktiga datorerna. Hoppas jag hinner ur vägen när deras generation kommer på bred front!

allt gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar