torsdag 29 april 2010

Riktigt mycket nu

Det är mycket nu, mycket roligt och en del att hålla igång samtidigt. Träffade en granne/tjejernasklasskompispappa på väg in mot jobbet i morse, det var mycket nu – där också.

Verkar som att de flesta har något mer än de mäktar med, lite för mycket helt enkelt. Var sen på ett frukostmöte på jobbet, pratade med några efteråt och de sa att – hör och häpna – ”det är mycket nu”. Det var mycket i alla dimensioner, alltså både hemma och på jobbet. Känns som att det var ett tag sen jag träffade någon som sa att ”Ne, du vet, det är inte särskilt mycket nu.”

Hur har ni det själva? Jasså, säger ni det. Va? Riktigt mycket dessutom, det var som värst. Tror att många här i herrens hage skulle må fint av att softa ned en smula, sikta på lite mindre mycket nu.

Själv har jag levererat idag, ja det heter så när man gör färdigt grejer enligt plan på jobbet, och nu är jag på väg hem på bussen. Hem för att hjälpa min underbara fru med allt vi har omkring oss i detta nu, med stundande nedkomst och barnaskaran som ska utfodras. Ska jag vara riktigt ärlig så är det är ovanligt mkt nu!

Trevlig valborg!

ps. på idg-bloggen kan ni läsa om "Kommer du ha CA$H så det räcker?"

2 kommentarer:

  1. Mmmmm. Mycke nu. Jag har funderat på detta hela morgonen och gjort följande reflektioner...

    Att säga "Det e mycket nu" är en existentiell livlina. Det är ett sätt att säga "Jag behövs". Motsatsen skull vara att säga "Nej, ingen bryr sig om jag gör något eller inte. Inte ens jag själv." För faktum är att det är aldrig mer än du VÄLJER att det skall vara. (Därför så passande att ta upp det på herr Beslutsdoktorns blogg). Det viktiga blir därför att fundera på varför det är mycket nu. Så att det är mycket av rätt anledningar. För vad händer om du låter bli att göra allt det där som du har mycket med?

    Tänker på Tom Waits monolog i "The fisher king" där han förklarar hur han (i sin roll som tiggare) är ett "moral traffic light". Stressade människor på väg till jobbet ser uteliggarna och när de sedan under dagen är på väg att göra ett val som skulle påverka deras karriär/liv negativt så tänker de att "Nae, bäst att bita ihop så man inte hamnar på gatan."

    MEN...
    vänd på det istället och se det från en positiv vinkel. Om att låta bli att göra allt det där som det är 'mycket nu' med, skulle skapa negativa effekter, då måste ju allt det 'myckna' skapa positiva effekter. Så tänk på dem istället.

    "Det e mycket nu"
    (underförstått "Jag jobbar mycket så att jag skall kunna åka på den där semestern".)

    "Det e mycket nu"
    (underförstått "Jag vill verkligen, verkligen ha det där uppdraget, för jag älskar mitt jobb.")

    "Det e mycket nu"
    (underförstått "Jag måste tjata på mina barn... men det är för att jag älskar dem och vill att det skall gå dem väl i livet".)

    Med tydliga mål blir det lättare att definiera vad man vill att det skall vara mycket av. Om det som det är mycket av inte leder direkt eller indirekt till dina livsmål... låt bli att göra det.

    Och nästa gång du är på väg att säga "Det e mycket nu" säg istället varför och på vilket sätt det är härligt!

    Fisher King:
    http://www.youtube.com/watch?v=wpEBOavYqHQ

    SvaraRadera
  2. RedLemon där, tack för din långa och kloka kommentar! Kommer att tänka på det klassisk citatet av biskop E. Tegnér att "det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta". Att man kan inte vara tydlig med andra, eller sina ambitioner, om man inte är tydlig med sig själv!

    Allt gott, tänk klart och sen Just Do It!

    SvaraRadera