lördag 12 juni 2010

Bättre förr?

Hur ofta får vi inte höra att det var bättre förr och då gäller det allt mellan himmel och jord. Men så var det alltså inte. Den myten ska jag nu ta död på, en gång för alla.

När snön föll i mörkaste decembernatten -93 så kom ett gossebarn till världen. En underbart litet barn, dock med fasligt dåliga sovvanor och en osedvanligt hög röst sin ringa ålder till trots. Hans mamma och jag turades om broderlig att vanka fram och tillbaka nätterna i ända under några år. ”Så här mycket snö var det alltid när jag var liten sa hans mamma”, vilket givetvis inte var sant. Men det är ju så vi människor fungerar, vem minns inte alla varma och soliga somrar? Vi har extremt marginellt mer/mindre snö nu än då och samma gäller somrarna – fast i det senare fallet gällande värmen, ja ni förstår.

När nästa gossebarn kom till familjen häromsistens så skulle det visa sig att han, peppar-peppar, sover lite bättre och skriker med en artigare stämma. I övrigt lika söta. Mamman den här gången gillar sol mer än snö.

Den stora skillnaden, vilket också suddar ut det var bättre förr-argumentet, är att nu när man går och vankar av och an med den lille på axeln så kan man titta på SVT-play i sin iPhone! Om inte detta är ett steg i rätt riktning så säg mig, detta om ngt är ett tecken på att det är bättre nu än då. Innovationen kom dock i grevens tid då småbarnsnätterna börjar gå att räkna ned för min del – även fast man aldrig ska säga aldrig!

ps. Isak, grattis till ditt första år på brädgymnasiet i Malung! ds.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar