tisdag 29 juni 2010

En svensk klassiker

Första riktiga semesterdagen igår. Startade med två Arpeggio, brukar bara hinna med en innan det är dags att åka till jobbet. Två var en markering.

Sen bar det av till IKEA. Det var alltså det som var den svenska klassikern fick jag senare höra av Ulrika. Skrev för någon dag sedan att skönt med semester, ”inte så mkt som ska hinnas med heller”. Måste varit hög på semestertanken då jag skrev det. Det är en del att göra har vi kommit på, därav IKEA igår.

För många herrans år sedan konstaterade min styvfar, något sorgset, att ryktet om finnar och deras knivar var betydligt överdrivet. Han, som gammal kock, var van vid vassare doningar än de han fann i lådan hemma hos oss på Bråddgatan. Ja, det är Broadway-gatan i Norrköping som jag åsyftar. Bodde ovan
fiket Broadway där Eldkvarn skrev en och annan låt. Kungarna från Broadway, osv. Nog om det.
Så, igår slog jag till, utan fruns vetskap, på en IKEA-kniv. Vass värre, höll på att skära fingrarna av mig när jag skulle tillreda middagen senare på dagen. Har sen ungdomens dagar haft siktet inställt på en fin uppsättning Globalknivar. Verkligenheten har dock hunnit ikapp. Den vassaste kniven i lådan räcker gott och väl åt en enkel medborgare som mig, kom jag just på. Handlar det om avtrubbade ambitioner eller är det bara en smärre korrigering till rådande omständigheterna?!

Åsså var Spanien vidare i kväll, känns väl helt ok. Är faktiskt något av ”indifferent” vad gäller just dem. Nöjd annars då jag blev bönhörd i ett av mina tidigare inlägg där jag skrev att ”Vad sen gäller fotbolls VM så hoppas jag att Les Bleus och Engelsmännen åker all världens väg, liksom Italienarna.” Strax därefter fortsatte jag med att ”Våra Danska grannar är mer än välkomna att ansluta till festen, liksom Holländarna och gärna något eller några av de Afrikanska lagen. Samt, vilket knappast behöver nämnas - Argentina och Brasilien!”
Inte helt fel på´t - eller hur?!!

Semestern rullar vidare och idag stod skärgårdstur på agendan med våra vänner från Kairo, som är på besök i stan.

- Båten går kl. 10.00 GMT +1, WE REPEAT, Båten går kl. 10.00 GMT +1. Är man inte där då så missar man båten, då missar man hela utflykten – comprende?!?

Hur det gick med den saken får jag be att återkomma om inom kort. Skulle vara kul att höra er spontana gissning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar