torsdag 15 juli 2010

Kontaktannons

Blev först en smula fundersam då jag såg rubriken Kontaktannons på ett mail som jag fick i onsdags. Jag läste och förstod strax därpå att det var mig han sökte, explicit. Se annonsen i sin helhet i appendix nederst i detta inlägg.

Jag svarade bums JA!, utmärkt, vad sägs om Café Rival på söder kl. 13.30? Någon timme senare satt jag, tillsammans med air-team, i bilen på väg till Mariatorget. - När var det vi träffades för första gången egentligen? Uj, det var 17 år sedan. Det var en söndagseftermiddag på ett möte i en hotel lobby i Dublin.

Dagen därpå flög vi till Porto och hade några möten där och i Coimbra,
på ett av Europas äldsta universitet by the way. Därefter bar det av till Athen, och någon dag senare till Aristoteles universitetet i Thessaloniki.

En sex dagars odyssé tog slut med en SAS-flight via Köpenhamn till Stockholm, i samma andetag som en livslång vänskap just hade tagit sin början. 14 år efter vårt första möte var Hans toastmaster på min disputationsmiddag. En uppgift han tog sig an med världsvan hand och akademisk bravur. Hans tal fick mig att gråta - av skratt, ett minne för livet.

Vad är det som gör att man fastnar för vissa människor, medan andra passerar alldeles omärkt förbi här i herrens hage?

Jag har kommit på att i mitt fall är det nog humorn, skrattet och ”glimten” som varit ett grundfundament i många relationer. Även fast t.ex. Hans och jag inte hörts varje dag, varje vecka eller ens varje månad så har en litet sms, ett kort mail eller ett telefonsamtal fått mig att skratta eller le många gånger genom åren.

Tack alla vänner som får mig att skratta och le, livsviktiga ingredienser i livets härliga soppa - låt oss koka mer!

Allt gott!

Appendix:

”Äldre bildad herre med ett lyckligt familjeliv, fina uppvuxna barn, god kontakt med fruntimmer, många goda vänner, söker kontakt med en av sina bästa och mest uppskattade vänner, som bloggar fint och för övrigt verkar ha behållit gnista och livsaptit. Det enda oroande inslaget är ett nypåkommet perspektiv på sin egen begränsning. Om möjlighet till sammanträffande i Stockholms innerstad en timme onsdag 14 juli någon gång mellan kl 11.00 och kl 15.00 finns vänligen kontakta "Sundstro" snarast möjligt på bifogad mailadresse eller tillfälliga mobilnumret 0761-xx xx xx.”
Svar till "Pigg i knoppen, men sen i kroppen"

1 kommentar:

  1. Ha ha ha - kul : ) Och jag håller med om att han var suverän som toastmaster och bordsherre därtill. Vill bara passa på att säga att jag är tacksam för vår vänskap, livet är rätt bra ändå : ) Många kramar, Ace

    SvaraRadera