måndag 6 december 2010

6 december

I morse när jag kollade ”fejjan” så hade det kommit upp ganska många noteringar om att det är Finlands självständighetsdag idag. Mmmm…, SOUMI.

Jag var på Åland och pratade för någon veckan sedan och Mariehamn är mer Finland är Sverige för mig. Det är något med husen, som byggden ser ut och känslan. Ålänningarna själva vill ju inte vara vare sig det ena eller det andra, utan simply just Ålänningar. Nåväl, det kändes fint och jag köpte några askar Tervalejona på flygplatsen - som att färdas tillbaka till somrarna i Lappland!

För ngt år sedan då jag var på väg till Riga för att tala på ett event så träffade jag Peter Wahlbeck på Arlanda. Han var på väg till Finland och skulle vara först ut på ett stort ståup-konvent. – Har du någon bra Finlandshistoria att skicka med mig?, undrade han. Jag kom att tänka på en sann historia när en svensk chef (som jag känner) skulle in i förhandlingar med en finsk koncernledning och just precis sekunder innan han ska kliva i och sätta sig vid förhandlingsbordet så ringer telefonen. – Tja Martin, hörde han en kollega i luren, vet du vad det är för skillnad mellan Finskt Management och terrorister? - Ne, sa Martin. – Jo, terrorister kan du förhandla med!

Det är onekligen lite annat ledarskap i Finland och lynnet är rent allmänt lite hårdare, därmed vare sig sämre eller bättre . Det är en väsentlig skillnad mellan att fatta beslut i konsensus eller efter konsensus. Tänk på det nästa gång ni skjuter upp det hela för att alla ska vara med och bestämma.

Min mamma var på något rödvinsbaserat kalas för en herrans massa år sedan i djupaste Norrköping. På småtimmarna kom krigshistorierna att ta allt större plats. - Min pappa förstår du, sa en svensk man, han hade det inte lätt under andra världskriget... Ne förstår ni, han var tvungen att sova med stövlarna på ifall att flyglarmet gick. - Ja, jävlar, det kan inte ha varit lätt, sa min mamma. Hon berättade långt senare att hon trodde hon skulle dö av skratt – på riktigt alltstå. Perspektiv. Stövlarna på. G´natt.

Pappa Penttis son//air

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar