onsdag 9 februari 2011

Tvära kast

Igår kväll följde vi utvecklingen i Egypten på Aktuellt. Bland annat fick vi se Googles marknadschef Wael Ghonim uttala sig i en känsloladdad intervju.

– Jag ingen hjälte, jag har bara sovit i 12 dygn, sa han efter att just ha frigivits efter att ha suttit fängslad.

– Jag är ingen hjälte. Hjältarna är de som har stannat på gatorna, blivit slagna, gripna och riskerat sitt liv. Jag bara sitter vid tangentbordet och använder internet. Jag har aldrig riskerat mitt liv, fortsatte han.

Sen bilder från Tahrirtorget där nya grupper börjat ansluta sig till de tidigare demonstranterna - domare, lärare, advokater och journalister har börjat strömma till.

Vidare har tusentals anställda på sjukhus, den statliga tv:n, tidningen al-Ahram och statliga posten i går inlett civil olydnad för att stödja upproret.

Stora saker på gång, historia som skrivs.

- Tilllbaka till Sverige då, sa nyhetsankaret, och nu ska det handla om inavel av vargar…

Jag förstår att nyhetsmedierna tar upp stort som smått, men denna övergång blev dock mer än jag "klarade av".

Vi har det bra och jag håller tummarna för båda grupperna, vargarna i skogen och frihetskämparna på Tahrirtorget!

Allt gott!//doc.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar