tisdag 12 april 2011

Doc goes Norrland – Pite havsbad nästa

- Ska du åka tåg idag? Det var ett av barnen som undrade.

- Ne, gudskelov – som man säger i Norrköping. Jag ska flyga, flyga upp högt upp i vårt avlånga land och prata om vad som händer “där tekniken inte kan se”.

Fick idén från Adolphson & Falks låt “Blinkar blå”, ni vet den som de slog igenom med 1981 då den spelades i radioprogrammet Eldorado.

Jag ska prata om vad som döljer sig i Tujaträdens skugga, i skuggan där tekniken inte kan se, där människan bollar med siffror och tabeller som om det vore sant.

Jag ska kort och gott rita om ekonomernas föreställning om vad som är viktigt när man ”bistår beslutsfattarna med ändamålsenliga styrsignaler för ändamålsenliga beslut”.

På flyget nyss bläddrade jag i boken som jag köpte till min fru häromdagen – vad gör den i min väska by the way?!? – Whatever you think, Think the opposite. Älskar den redan.

Nedan ett smakprov:

”Most people are other people.

There thoughts are someone else´s opinions,

Their lives a mimicry,

Their passions a quotation.” (Oscar Wilde)

”WHAT´S YOUR OPINION?”

Solen skiner, livet leker och det vackra Norrländska landskapet breder ut sig runt om där taxin svävar fram.

My opinion? Straight and honest - det är det jag har betalt för.

Allt gott//doc.

2 kommentarer:

  1. Tack återigen för dina kloka tankar - har haft måldagar med politiken idag och börjar mer o mer fatta det där med o rensa - Less is more! Det kan hända att du måste påminna oss igen - vi ses ...
    S. Lundqvist

    SvaraRadera
  2. S. Lundqvist, tack för dina rader! Kul att tankarna ser ut att göra nytta! Vi får se till att påminna varandra - igen och igen.

    allt gott//air

    SvaraRadera