tisdag 24 maj 2011

filbytare

På väg ned i Söderledstunnel siktar jag kön så långt ögat kan nå.

En helt vanlig morgon således. Kön brukar börja rulla lite bättre efter att man passerat sista påfarten.

Det som slår mig är hur folk byter fil, ibland flera gånger, trots att det bara finns två filer att välja emellan – eller kanske just därför.

Stressade? Förmodligen.

Läser med intresse i Magnus Lindqvist´s nya bok, The Attack of the Unexpected, som jag fick igår och är nästan framme vid Kungsbron (tack Magnus, hoppas du har ett bra gig i Wien, är själv på väg till Gävle. Wien – Gävle, hm☺).


Och se där, där har vi byggare-Bobs bil, något snett bakom om oss. Hur kunde det gå så illa, han som bytt fil mest av alla?

Vi gör det vi kan för att skapa en känsla av att I´m in charge, om det så bara handlar om att bestämma när jag ska byta fil – inte sällan till ingen nytta.

Klockar just att skillnaden mellan sämsta och bästa filbytare vid målgång var 4 sek (+/- 1).

Inte särskilt unexpected.

…och glöm aldrig bort att fel riktning sällan går att korrigera med högre hastighet.

allt gott!//doc.

5 kommentarer:

  1. Kan inte hitta länk till den men det finns trafikforskning som visar att filbytandet gör trafiken långsammare. Folk tar helt enkelt beslut utifrån ett förvätntat resultat men utan att ha en referens att mäta mot. Å andra sidan är upplevelsen också värd något och om hundra år vad gör det om jag kom +/-1 sek i tid.

    SvaraRadera
  2. Joche, lova att skicka länken om du skulle trilla över den! TÄnker också på "tidsbesparande" åtgärder när folk springer ihjäl varandra för att hinna med en buss eller ett tåg - när nästa kommer om typ 1.7 min (max!).

    allt gott!//air

    SvaraRadera
  3. Ari, på samma tema: Hur mycket fortare rör sig hela familjen bara för att (oftast) pappa går en halvmeter framför, liksom i ett försök att agera hare?

    SvaraRadera
  4. Mikkel, ja du, har själv utfört en del långitudinella studier på fenomenet och börjar misstänka att det inte är snabbare utan saktar som familjen färdas framåt på det viset - då pappan helt missat att 2/5-delar av församlingen trillat, osv.

    SvaraRadera
  5. Hittar jag den skickar jag den, under tiden kan du titta på val av kassakö; Googla "kassakö fel val"

    SvaraRadera