söndag 15 maj 2011

söndag

På bussen denna tidiga söndagsmorgon. Träningen har blivit eftersatt under veckan - on a shoestring – som gått.

Vid frukosten log frun sådär lite skadeglatt åt Finlands 21:a plats i gårdagens schlager, varpå jag skrev på FB att ”skrattar bäst som skrattar sist – tur att det är hockey i kväll!”

”Tror du att det går bättre för Finland då?” skrev Samuel.

Ja, jag har goda skäl för det – sämst 2:a. Men sanningen att säga så är både hjärta och hjärna med denna gång – det blir GULD!

Tidigare i veckan då jag och 8-åringen var och handlade så sa hon plötsligt att ”Victoria är gravid”.

- Hur vet du det? undrade jag.

- Det står där sa hon och pekade på Hänt i livet och veckan - eller vad nu tidningen hette.

Well, sa jag, det är inte fullt så enkelt. Man kan nämligen inte lita på allt på allt som skrivs och sägs i dessa dagar.

Sen följde en första grundkurs i metodlära och källkritiskt tänkande innan vi nådde kassan.

Information är inte makt, kunskap är alltjämt makt – kunskap om vilken information som är viktigt och inte minst riktig.

Om detta ska jag tala under den kommande veckan, bl.a.

Det är tur att lögnen finns – för tänk om allt man hörde vore sant.

…stX på gymet!

Ha en skön söndag!//doc.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar