onsdag 4 april 2012

Utifrån ett kundperspektiv alt. kunden i centrum

I fredags, under stress, lämnade jag in (gamla) sommardäck + fälg på Bilia.

Tanken var att de skulle lägga på nya sommardäck och vara redo för att skifta när vi dök upp tidigt igår.


Det hade skett ngt missförstånd och ingen visste vart våra däck/fälgar var. Det visade sig att de inte var monterade på fälg – eftersom ingen visste var fälgar och/eller däck var. (OBS, ej däck och fälg på bild, vi har 235 60 18 + andra fälgar).

Sånt händer, inget konstigt med det.

Hursomhelst när jag suttit där en bra stund, med två små snoriga vänner som jag fått väcka tidigt för att åka och fixa detta, så fick vi veta att alla delar nu var funna.

- Hur kan vi hjälpa er när det blivit så tokigt, undrade en av tjejerna på ”kontoret”. Kan vi få bjuda er på frukost eller en glass? fortsatte hon.


- Nej tack, vi har ätit frukost och vi hoppar glassen, tack i alla fall.

Att tid är pengar är en gammal klok devis. Jag hade lagt ned extra tid på att ”dra mitt strå till stacken”.

Följande hade fungerat bättre:

- Detta blev verkligen knasigt, låt oss dra av 10% på priset och hoppas att det känns ok?!


Alt.
- Har ni däcken här över vintern så bjuder vi på vinterförvaringen.



Det första förslaget hade ”kostat” dem ca. 1000 kr, alt. 2 hade inte kostat dem någonting.

Eftersom jag inte var sugen på glass till frukost så miste de istället en trogen kund och många sköna serviceslantar och intäkter på framtida däckköp. Inte särksilt långsiktigt men tyvärr fortfarande vanligt, det är nya tider nu - och konkurrensen ökar.

Glada hälsningar//doc. (alt. sur gubbe med Volvo)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar