fredag 4 maj 2012

att uppskatta det man har

Twittrade i går om att jag kände mig oändligt rik som kunde hämta utan stress på dagis, att alla var friska och att solen sken.

Kan man begära mer av livet? Ne, tycker inte, det även fast också jag tenderar att jaga efter mer av allt möjligt.


Läste sen om pappan i Umeå som blivit utförsäkrad från försäkringskassan efter att deras dotter gått bort efter en längre tids kamp mot cancer. Helt omöjligt att sätta sig in i deras situation, deras sorg. Men det kändes i hela kroppen när jag läste hans brev på FB, se också artikel i dagens Aftonbladet.


Varje dag som gå sin gilla gång är en stor framgång, en seger i sig. Varje dag då vi får vara med varandra utan sjukdomsmörka moln på himmelen är en gåva, kanske från ovan.

Ett av barnen frågade en del om mamma-Malin i himlen häromdagen. Tänk, det har snart gått 10 år sen dess. Men hon finns med oss, i stort som smått. Hon gör så vi har det bättre.

Min fru hade läst om forskning i går att människor med erfarenhet av döden har lättare för att vara snälla med andra. Det är ju bra, men synd att det ska vara det som måste till.


Dags att tagga ned en smula, inte jaga så raskt efter – ja, efter vad? Utan att istället uppskatta det viktigaste vi har – hälsan och varandra.

Glad fredag och fin helg!//doc. 

1 kommentar:

  1. Sanna ord Ari!

    Lever själv i ett förhållande där min älskade Susanne har en cancersjukdom som hon har slagits mot i flera år och som gjort att döden har varit på besök ett par gånger men fått vänta då denna kvinnas envishet vägrat släppa det värdefullaste man kan ha i form av barn, partner, familj, trygghet men framför allt LIVET.

    Susanne har lärt mig ta en dag i taget och samtidigt gett mig verktyget att utvecklas på ett sätt som jag tidigare aldrig trott just skulle gälla mig.

    Hälsan för oss moderna stressade människor är en karriär och ett mål i sig, det viktiga är att vi ser/känner och förvaltar den om inte för oss själva så för våra nära och kära.

    Ha en bra dag/helg barndomskamrat!

    SvaraRadera