fredag 28 september 2012

Vad är lycka?

Vem bestämmer om du är lycklig eller olycklig? Är lycka rent av en beslutsfråga? ...och vad är din roll i det hela?


Häromdan hade jag ett spännande möte, vi diskuterade just det ovan och jag hävdade att det Svenska talesättet "Var och en är sin egen lyckas smed" är ngt som jag tror på.

Efteråt fick jag ett mail som började. "Hello Ari, Thank you for an thought-provoking meeting earlier today!"

Lycka är i någon mening "preferensbaserat", så beroende på vilken idé du har om lycka så kommer också mängden lycka du har - eller inte har - ställas i proportion till dina förväntningar. Ni vet som med kvalitet. Upplevd kvalitet har väldigt lite med kvalitet i sig att göra - upplevd kvalitet har nästan uteslutande att göra med ens förväntningar.

Lycka för mig, sa jag, är när vardagen går sin gilla gång, när alla i familjen är friska, när vi har tid att vara tillsammans. En vecka på solsemester - utöver en väl fungerande vardag - är en bonus, ngt extra. Och motgångar - som vi alla råkar ut för - är en del av livet.


Smög ut innan klockan slagit sex i morse, det var mörkt ute och det regnade. När jag hunnit ett tiotal meter så hörde jag hur låset vreds om. Det var ett av barnen som hunnit ned från ovanvåningen och ville säga hej. Vi kramades länge, jag luktade i hennes hår, pussade hennes kind och kände mig lycklig.


Blickade ut då jag passerade Kungsbron, på väg på ArlandaExpress denna tidiga morgon, och tänkte i mitt stilla sinne att ännu en dag som går sin gilla gång - bättre än så här kan det inte bli!

glada//doc.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar