söndag 16 september 2012

Varumärket tog väl skada...

"Vi ber om ursäkt för att vi fattat ett uppenbarligen dåligt beslut och den skada och sorg som vi har orsakat genom det. Om treåringens familj fortfarande är intresserade av Herr Nilsson så kommer deras önskan så klart att tillgodoses" skriver vd Nils Nyman (Saltkråkan AB) i ett pressmeddelande i dag.


Anna Cavallin, gudmor till den treåriga pojken som dött, skrev i AftonbladetDet är sorgligt att Saltkråkan AB nekade pojkens familj att ha Herr Nilsson i deras sons dödsannons. Att Saltkråkan AB på detta sätt visar en så hjärtlös och ogin sida skadar nog varumärket betydligt mer än om Herr Nilsson hade fått vara med i annonsen."

I Aftonbladet  i dag står bl.a. följade att läsa: "Nu backar Saltkråkan AB om förbudet att använda en bild på Pippi Långstrumps apa Herr Nilsson i en treårig pojkes dödsannons.
– Vi kom fram till att vi tänkt fel, säger Nils Nyman, Saltkråkan AB:s vd och barnbarn till Astrid Lindgren."

Ja, så skulle man nog kunna uttrycka det - tänkt fel. Väldigt fel.

Dessvärre tror jag, precis som Niklas Svensson @niklassvensson (politisk reporter på Expressen) twittrar: "Angående Saltkråkans ursäkt i dag: Varumärket tog väl skada - och därmed blev det en ekonomisk fråga. Mår illa av första idiotbeslutet."

// dr air

ps.
Saltkråkans vd: Pippi-tårtor förbjudna
Vad säger ni?
– Nej, det är inte tillåtet, säger Nils Nyman.
Tårtan är ju till ett barnkalas?
– Jaa, det är möjligt, men det är inte tillåtet. Så är det bara, säger Nils Nyman.
ds.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar