torsdag 22 november 2012

Vad är det vi förmedlar?

Due to vab skulle kunna vara rubriken även på detta inlägg men så blir det inte, man måste variera sig lite.

För någon vecka sedan så tog man i Solsidan upp FB-konversationen på ett förträffligt sätt. När man tar sig en titt på vad forskningen säger om vad folk säger (på FB) så är det inte sällan "hur bra allt är, hur bra de själva är och/eller hur söta deras barn är och hur kul de har med alla sina vänner + hur bra de är". 


Tydligen utgör jag dessvärre inget undantag, föga oväntat. 

I går var det dags att frossa lite tårta tillsammans med vännerna på Talarforum. Vi konstaterade unisont att Vetekatten levererar i gammal god anda.


- Hur är det, är allt bra? Hörde jag en av mina favvoröster undra.
- Jorrå, liiiite för mycket vardag har det nog varit - även för mig som annars är ett big fan av just vardagen - på sista tiden. Massor av inte så kvalitativ tid i form av återkommande vab och baciller som envist gått runt-runt i familjen.
- Ja, jag har sett det på FB fast också tänkt att hur orkar han vara så positiv mitt i det där?! Du skriver så glatt om det, fortsatte hon.


Vet ni om att forskningen pekar på att folk i allmänhet känner sig olyckligare efter att de just varit inne på FB och där fått ta del av "hur bra allt är hos alla andra, hur bra alla andra är och/eller hur söta deras barn är och hur kul de har med alla sina vänner + hur bra de är"?

Vi bör nog sakteligen acceptera att FB är någon form av "window dressing", ett noga utvalt axplock av sanna och/eller påhittade sekvenser ur det som kallas för livet. 

Det riktiga livet ser dock ofta lite annorlunda ut, det riktiga livet är på riktigt och låter sig inte läggas tillrätta alldeles enkelt med all rätt. Men om detta kan vi inte skriva på FB för då ser inte allt så bra ut längre. 

Allt gott och bästa dag, bästa riktiga dag!//doc. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar