onsdag 20 november 2013

På väg in mot stan, en stund på jorden

Tiden går fortare, fortare och fortare. Ni har hört det förr, men vad ska jag säga - vad ska vi göra? Svar: vi ska göra det vi tycker är viktig, viktigt och i någon mån roligt. Sitter i en Feng Shui-kö på Nynäsvägen, tid att blogga. Norge nästa.

Igår när jag lämnade på skolan så gjorde en klassiker. Hur många föräldrar känner inte igen sig i det vi ser nedan? Många, kunde just tro det. Tur att snön ännu inte kommit, då blir det halt på allvar.


Vad annars, förutom att det går riktigt fort? Jo, läste igår veckans längsta tråd på FB om att man haft mage att skanna in en massa avhandlingar och publicerat dem på nätet. Forskare gick i taket, någon manade till att stämma Stockholms universitet, osv. Intressant diskussion. "Tänk om Kineserna stjäl vår forskning och gör det vi aldrig lyckats med. Svensk forskning tillhör Svenskarna. Så får man inte göra", osv.


Rätt eller fel? Vet inte. Det jag vet är dock att forskning som bedrivs på universitet oftast granskas och publiceras under "resans gång". Det är ett sätt att kvalitetsgranska och låta andra få ta del av det hela, det är så systemet fungerar - det är så det är uppbyggt.


Med tanka på all navelskåderi som utspelar sig på universitet runt om på detta klot så känns det bara väldigt tilltalande om fler - mot förmodan - skulle ta sig tid att läsa någon avhandling från 80-talet som ingen någonsin ägnat en tanke åt genom åren. Skulle någon önska läsa min egen så skulle jag personligen buda den till hen - om det så krävdes en resan till Konstantinopel eller Bagdad.

Bästa dag!//doc.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar