måndag 24 februari 2014

Finnjävel!

Läste förra veckan en artikel i Financial Times - Lessons in success from Eton and the Tiger Mother - om varför en del, bland annat författaren till den omdebatterade boken Tiger Mother, tror att judar, mormoner och kineser "do much better than other groups in the US".

Två grundläggande fenomen som man lyfter fram som svar på frågan ovan är det man kallar för "superiority complex" och "insecurity", dvs. att man känner sig i underläge (med en sämre utgångspunkt/förutsättningar i livet) och att osäkerhet i ens tillvaro är en naturligt inslag av livet i sig.


Kom osökt att tänka på mig själv. Jag skrev för något år sedan om detta, fast i annan tappning.
"På 70-talet växte jag upp, tillsammans med mina föräldrar som kommit med arbetskraftsinvandringen från Finland, i ett multikulturellt miljonprogramsområde i Norrköping.

Om jag inte missminner mig alldeles så var ett 30-tal olika nationaliteter härbärgerade i Marielund som området hette. Stämningen på gården var rå, diversifierad och hjärtlig. 

"Turkar och greker är sånna som man steker, vill man ha mera är det bara att importera"-ramsan fick man lära sig på gården. 
Finnar (som jag), chilenare, jugoslaver, italienare med flera - det vill säga alla mina kompisar i skolan och i fotbollslaget - ingick by default i tänket men rimmade inte i just den ramsan.

Så var det, bara att importera on demand. Det behövdes produktionsresurser i den svenska industrin."

#Dr air i Marielund - hösten 2013

Jag var tre år när vi flyttade dit. Varje dag frågade min mamma mig om jag lärt mig något nytt svenskt ord på gården. En dag sa jag "Finnjävel". Undrar just vad min kära mamma tänkte den dagen.

Läste vidare i artikeln att " Too much superiority, you have no incentive to lift a finger". Tror livets skola i Marielund har gett mig mer än min mamma vågade hoppas på 1968.

Tror inte heller hon hade räknat med en dag som denna. En vän i norr skrev på sin FB-sida: "Idag är det sverigefinländarnas dag. Vi är faktiskt 675000 om man räknar första, andra och tredje generationen. Om du inte själv är en i denna stolta skara så känner du säkert någon som är det. All anledning att fira!"


Så är det Peter, fira är vad vi ska göra, fira genom att jobba både hårdare och smartare - verkar ju gå bra det här!

Glada//air

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar