lördag 31 maj 2014

Jag tar första steget mot ett sundare liv - hänger du på?

- Hej, mitt namn är Ari och jag är knarkare - informationsknarkare. Mitt liv har blivit alldeles ohanterligt, jag (info-) knarkar alldeles för mycket för mitt eget och omgivningens bästa.

Ja. ungefär så kommer det att låta, i lokaler med emblemet nedan på dörren, när vi samlas i framtiden och erkänner vårt beroende. När vi lägger korten på bordet och inser att FB-, mail- och "Insta"-knarkandet faktiskt blivit ett problem - och att vi behöver hjälp.

 
Bild ur boken Beslutspyramiden -Informationssteget 

Jag har haft som ambition under en längre tid att dra ned på socialamedier-/mail-knarkandet och märkt att det faktiskt är ett problem - att dra ned. Jag blir lätt abstinent. "Bäst att kolla "två" (23?) extra gånger ifall något "jag absolut inte får missa har ägt rum"" (vilket det självklart inte har).

Igår var min fru och äldsta dottern på Miley Cyrus-konsert. Innan de gick sa jag att nästa gång kanske det var på sin plats att jag fick gå med henne (...oh, no vad töntigt det skulle vara, tänkte hon) och hon svarade att "det nog inte var aktuellt". 

- Han skulle nog mest bara blippat med sin teli och postat på Insta, hade hon sagt senare på kvällen (om jag mot förmodan hade fått följa med). Är det den bilden hon har av mig? tänkte jag först och sen tänkta jag att..., ja, det är väl inte så konstigt. 

Så, här och nu, avlägger jag ett löfte. Inget mer FB, mail eller Insta när jag är hemma, när jag umgås med de jag älskar mest - våra barn och min fru. Detta kommer frigöra tid, kraft och framför allt borga för en betydligt mer närvarande pappa.

Barnen - eller min fru för den delen - ska aldrig mer få ett "...öhum, aaaaaaa, menar nnnnneeeeee...., vänta lite - jag ska bara..." till svar när de vill ha min uppmärksamhet. I varje fall inte på grund av att jag har fullt upp med att posta ännu en bild från dagen som gått eller maten vi har på bordet. #amen. 

Allt gott!//doc. 

ps. Stark video på "temat" ovan som jag postat tidigare, tål garanterat att ses igen: 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar