söndag 8 mars 2015

Min dröm är att sätta en krona på deras huvuden.

I veckan som gick hade jag förmånen att tala på ett härligt Näringslivsevent i Falkenberg, ett event där Anna Dyhre var kvinnan som så förtjänstfullt modererade dagen.

#FotoKarinAdelsköld

Efter min föreläsning ställde Anna några pricksäkra frågor och den sista handlade om barnen.

Utöver att vara en hygglig förälder och att – tillsammans med min hustru – uppfostra hela gänget till konstruktiva medborgare så har vi en ännu viktigare uppgift på vårt bord, sa jag.

-       Det är att stötta våra tre fantastiska flickor till att bli starka, självständiga och modiga kvinnor som aldrig går med på att någon t.ex. har högre lön än dem (bara för att de är män).

 De drygt 900 personerna på plats applåderade, vilket värmde. Malou von Siwers sa vid ngt tillfälle att ”man kan se på en flicka om hennes pappa har satt en krona på hennes huvud”. Det är min dröm att en sådan krona ska lysa på deras huvuden när de skrider fram genom livet. 


Det är min dröm och jag vet att många män kommer att få det jobbigt med dem. För faktum är att många män har det väldigt svårt med starka kvinnor som vet sitt värde, med kvinnor som inte nöjer sig med mindre än vad männen får, med kvinnor som har en krona på sitt huvud. 


Och, som grädden på moset, skriver Birgitta Ohlsson på Aftonbladet Debatt idag om just det faktum att mkt av jämställdhetskampen faktiskt handlar om ett ekonomiskt oberoende, om att tjäna sina egna pengar.

Klicka gärna här och läs Birgittas hela text som innehåller mkt tänkvärt utöver hennes avslutande rader nedan:

”Att tjäna egna pengar är grunden för kvinnors frigörelse. Eller som bästsäljarförfattaren Candace Bushnell uttryckte det träffsäkert: ”Det finns inget härligare än att spendera pengar du själv har tjänat ihop. - Cash is queen!”

//doc som är pappa till bl.a. tre prinsessor 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar